Maarschalkerweerd 1852
VASTE BURCHT GKVGOUDA


Historie van Maarschalkerweerd orgel 1852

Het orgel is gebouwd in 1852 door Pieter Maarschalkerweerd in opdracht van de rk St. Martinuskerk in Utrecht.
Dit mechanisch orgel is van oorsprong een balustrade orgel. Het bestond uit een hoofdwerk en een bovenwerk.
Het pedaal had geen zelfstandige stemmen maar kon worden gekoppeld aan het hoofdwerk.

Helaas zijn hier geen foto's van beschikbaar.


De dispositie zag er in 1852 als volgt uit:
Hoofdwerk Bovenwerk Pedaal
Bourdon
Prestant
Roerfluit
Octaaf
Fluit
Quint
Octaaf
Mixtuur
Trompet
16 vt
8 vt
8 vt
4 vt
4 vt
3 vt
2 vt
3-4 st
8 vt
Salicionaal
Viola di Gambe
Holpijp
RoerFluit
Gemshoorn
8 vt
8 vt
8 vt
4 vt
2 vt
aangehangen

In 1903 wordt het orgel overgeplaatst door de zoon Michal Maarschalkerweerd naar de nieuwe gebouwde Martinuskerk Kerk in Utrecht.

In 1923 wordt het orgel aangepast naar de dan geldende smaak. Er worden een aantal stemmen op het hoofdwerk en bovenwerk gewijzigd en een aantal stemmen toegevoegd. Tevens wordt er een zelfstandig pedaal met 3 stemmen in een pedaaltoren achter het orgel geplaatst. Om deze uitbreidingen te realiseren zijn een aantal pneumatische lades bijgeplaatst.

De dispositie ziet er in 1923 als volgt uit:
Hoofdwerk Bovenwerk Pedaal
Bourdon
Prestant
Roerfluit
Bourdon
Octaaf
Fluit
Quint
Ocxtaaf
Mixtuur
Trompet(B/D)
16 vt
8 vt
8 vt
8 vt
4 vt
4 vt
3 vt
2 vt
3-4st
8 vt
Gamba
Voix celeste
Holpijp
Salicet
Fluit
Open Fluit
8 vt
8 vt
8 vt
8 vt
4 vt
2 vt
Subbas
Octaafbas
Basson
16 vt
8 vt
16 vt


In 1951 is het pedaal uitgebreid met een Salicionaal 8 vt.

In 1973 wordt de Martinuskerk aan de ere dienst ontrokken en wordt het orgel te koop aangeboden. Het orgel is toen aangekocht door de Gereformeerde kerk in Gouda. De Firma Slooff uit Oudekerk aan de IJssel heeft de opdracht gekregen om onder leiding van Jan Zwart als adviseur het orgel te restaureren en te plaatsen in de kerk in Gouda. Er wordt een geheel nieuwe kast gebouwd omdat in de nieuwe situatie het orgel op de grond komt te staan en niet meer op een balustrade. Verder worden er ook enkele wijzigingen in de dispositie aangebracht. Veel van het pijpwerk en mechaniek is nog uit 1852.
In de huidige situatie zijn de pneumatische laden uit 1924 verwijderd en staat al het pijpwerk op mechanische laden in het orgel.

De koppel van pedaal naar bovenwerk is een aantal jaren later toegevoegd. De huidige dispositie ziet er als volgt uit:
Hoofdwerk Bovenwerk Pedaal
Bourdon
Prestant
Roerfluit
Octaaf
Fluit
Quint
Ocxtaaf
Mixtuur
Cornet
Trompet(B/D)
16 vt
8 vt
8 vt
4 vt
4 vt
3 vt
2 vt
3-4st
5 st
8 vt
Holpijp
Viola
Prestant
Fluit
Nasard
Woudfluit
Hobo
8 vt
8 vt
4 vt
4 vt
3 vt
2 vt
8 vt
Subbas
Octaaf
Gedekt
Octaaf
Basson
16 vt
8 vt
8 vt
4 vt
16 vt


Tremulant op het bovenwerk.
Koppels: HW/BW PD/HW PD/BW

Tijdens het groot onderhoud in 2009 is de Cornet bij geplaatst op het hoofdwerk.
In 2016 is de Cornet uitgebreid van 4 st naar 5 st.


Klavier

Hoofdwerk

Cornet 4st